David Allen — Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

5

— Książka, która uwolni Twoją głowę, zwiększy produktywność i poprawi efekty.

Jak często zapominasz o rzeczach, które masz do zrobienia? Jak często uciekają Ci świetne pomysły? Jak często szlag Cię trafia, że nie zrobiłeś tego, co powinieneś? Książka Davida Allena raz na zawsze Cię z tego wyleczy.

Kilka lat temu robiłem certyfikację profesjonalnego Scrum Mastera, czyli osoby odpowiadającej za tzw. zwinne prowadzenie projektów informatycznych. Mówiąc po ludzku – kogoś, kto ogarnia jak szybko i skutecznie dostarczać efekty na rynku, który ciągle się zmienia. Poznałem wtedy wiele technik realizowania projektów, pracując dla największej firmy w branży e-commerce w tej części świata.

Kiedy dowiedziałem się o metodzie GTD, wydawało mi się, że nie znajdę w niej nic nowego i myślałem, że nic mnie nie zaskoczy. Nie wyobrażasz sobie jednak mojego zdziwienia, kiedy przeczytałem tę książkę i zobaczyłem, ile rzeczy mogę zrobić lepiej. Zastosowanie tej wiedzy wyniosło moją produktywność na zupełnie nowy poziom i zadziała to również u Ciebie.

Aloesowa Biblioteka

Ten wpis jest częścią Aloesowej Biblioteki, gdzie przedstawiam Ci wartościowe książki, którą według mnie MUSISZ przeczytać, jeżeli chcesz Czuć się, Wyglądać i Żyć #Lepiej.

Wszystkie książki, które tu znajdziesz, przeczytałem, przetestowałem i zauważyłem, że ta wiedza przynosi efekty. Skoro działa u mnie, jest duża szansa, że u Ciebie zadziała podobne lub nawet jeszcze lepiej.

W tym artykule wszystkie linki do książki Getting Things Done są tzw. linkami afiliacyjnymi. Możesz dzięki nim kupić książkę lub Ebook, klikając np. w ten link. W zamian, otrzymam od wydawnictwa drobną prowizję za moją rekomendację. Ciebie to nic nie kosztuje, a mi pozwoli od czasu do czasu kupić nową książkę i sprawdzić, czy warto, abyś Ty poświęcał na nią swój cenny czas.

Czego dowiesz się z książki Getting Things Done?

  • Jak przestać sobie zaprzątać głowę rzeczami do zrobienia?
  • Jak zapisywać zadania i pomysły, aby Ci nie uciekły?
  • Jak układać czas, by był najbardziej produktywny?
  • Jak zwiększyć efektywność do poziomu, którego inni będą Ci zazdrościli?
  • Jak zyskać darmową motywację do działania?
  • Jak wygospodarować czas dla siebie w codziennym chaosie?
  • Jak nie zwariować, kiedy zalewają Cię zadania z każdej strony?
  • Jak ustalać priorytety i dlaczego pierwsze zadanie na liście, nie zawsze jest najlepsze w danej chwili?
  • Jakie 5 prostych kroków dzieli Cię od bezstresowej efektywności?
  • Jakie narzędzia są Ci potrzebne, aby się skutecznie zorganizować?
  • Dlaczego papierowe notatki są złe i potrzebujesz zaufanego systemu przechowywania zadań?
  • Czym są i jak realizować projekty?
  • Czym są i jak działać w ramach kontekstów?

To wszystko i wiele więcej pozwoli Ci uporządkować nie tylko sprawy biznesowe, ale również wszystkie tematy domowe, rodzinne i osobiste.

Moja wskazówka dla Ciebie – zanim zaczniesz korzystać z dobrodziejstw Getting Things Done, dokładnie przeczytaj tę książkę, a później zacznij ją wdrażać krok po kroku. Jeżeli zrobisz to po łebkach, czeka Cię cała masa problemów, których możesz w łatwy sposób uniknąć.

Co możesz przeczytać o książce?

Zawrotna szybkość, z jaką pędzi świat nowego milenium, niejednego z nas przyprawia o ból głowy. A gdyby tak powiedzieć STOP temu szaleństwu? Spojrzeć z boku na swoje obowiązki, piętrzące się na biurku dokumenty i skrzynkę odbiorczą, zalaną mailami? Zmniejszyć prędkość na bieżni, po której gonisz swój cel? Czy wiesz, że wystarczy zastosować spójny system zarządzania zawodowym chaosem i wirem życia prywatnego, by odzyskać spokój umysłu, a w dodatku poprawić kreatywność i efektywność?

Program Getting Things Done powstał właśnie po to, byś mógł wreszcie zwolnić tempo, zrezygnować z przytłaczających obowiązków i uwolnić się od wiecznej presji zegarka. Jest to najbardziej spójny, intuicyjny i wydajny system racjonalizacji zadań, jak istnieje aktualnie na rynku. Wyobraź sobie, że w kilka tygodni osiągasz wewnętrzną równowagę, harmonię, a co za tym idzie, lepsze wyniki. Skoro udało się to milionom wyznawców techniki GTD na całym świecie, z dużym prawdopodobieństwem możesz założyć, że uda się i Tobie! Czy nie szkoda Ci czasu, by ciągle cierpieć na jego brak?

Koniec z pogonią za uciekającymi terminami!

Działaj zgodnie z pięcioma składowymi programu GTD (kolekcjonowanie, analizowanie, porządkowanie, przeglądanie i realizacja).

  1. Regularnie czyść umysł i wyrzucaj z głowy śmieci.
  2. Podejmuj szybkie i skuteczne decyzje.
  3. Skończ z nawykiem odkładania spraw na później.
  4. Przygotuj funkcjonalne miejsce pracy, które pomaga, a nie przeszkadza w wypełnianiu obowiązków.
  5. Nie daj się ogłupić wielozadaniowemu życiu!

Uwaga! Wydaje Ci się, że już wiesz jak działa Getting Things Done? Uwierz mi na słowo, że jeżeli zaczniesz stosować powyższe punkty bez zrozumienia całej książki, czeka Cię naprawdę ciężki żywot. Nie popełniaj tego samego błędu co ja. Najpierw przeczytaj książkę, a następnie zacznij stosować zdobytą wiedzę.

Kim jest David Allen?

Światowej rangi autorytet i czołowy specjalista w dziedzinie efektywności. Prowadzi wykłady i warsztaty dla osób indywidualnych, organizacji i wielkich firm. Jest prezesem firmy David Allen Company. Od ponad 35 lat jest doradcą ds. zarządzania i szkoli kadry zarządzające. Pisały o nim takie czasopisma jak: „Fast Company”, „Fortune”, „Los Angeles Times”, „The New York Times”, „The Wall Street Journal” i wiele innych. Książka Getting Things Done została wydana w ponad 30 krajach.

Moje najważniejsze wnioski po przeczytaniu książki

  • Nigdy nie ufaj swojej pamięci. Wszystkie pomysły, zadania i inne rzeczy od razu zapisuj. Zrobisz w ten sposób miejsce na nowe pomysły oraz nic Ci nie ucieknie.
  • Gromadź wszystko w jednym miejscu i korzystaj z zaufanego systemu takiego jak Nozbe (więcej o tym trochę niżej), które jest niezastąpione we wdrażaniu metodologii GTD.
  • Kartka i długopis jest doskonałym sposobem zapisywania, jednak później to, co najważniejsze musisz wrzucić do swojego systemu Getting Things Done. Kartki zawsze giną i łatwo możesz stracić wyszystkie notatki.
  • Zaplanuj sobie czas na zrzucenie wszystkiego, co siedzi w Twojej głowie. Czasem będziesz potrzebować kilku godzin, a czasem nawet kilku dni, by spisać wszystko co masz do zrobienia. Uczucie spokoju, jakie po tym następuje jest bezcenne.
  • Nie wszystkie zadania trzeba zrealizować. Czasem coś, co wydaje się ważne na pierwszy rzut oka, a tak naprawdę może być nieistotne.
  • Kiedy nauczysz się korzystać z GTD, naucz tego również swoją drugą połówkę. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie rozczarowań, kiedy miałeś coś zrobić, a po prostu zapomniałeś. Będziesz również w stanie delegować niektóre zadania, co zdecydowanie usprawni Twój dzień.
  • Wdrażanie czegokolwiek na bazie własnych domysłów jest stratą czasu. Najpierw dowiedz się jak coś działa i później zacznij to robić. Bazowanie na własnych domysłach to równia pochyła do braku efektów i frustracji.
  • Jeżeli coś zajmie mniej niż 2 minuty — zrób to od razu!

Książkę czyta się bardzo dobrze. Jest ona oparta na wielu przykładach zastosowania metody Getting Things Done w praktyce. Dzięki temu, możesz ją łatwo zastosować w swoim życiu.

Poznaj sztukę bezstresowej produktywności

Jeżeli chcesz wiedzieć co masz do zrobienia, nie tracić czasu na zbędne rzeczy oraz uwolnić swoją głowę od tysięcy zadań, o których musisz pamiętać, to ta książka jest dla Ciebie.

Kup Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

Najlepsze narzędzia do wdrażania GDT

W książce znajdziesz wiele rozwiązań, które są stosowane przez przedsiębiorców. Od tych małych, do tych największych. Ty prawdopodobnie nie będziesz potrzebował papierowych teczek, szafek i segregatorów do przechowywania tony dokumentacji. Wszystko co potrzebujesz, możesz zapakować w jedną aplikację.

Getting Things Done to system, który potrzebuje zaufanego źródła przechowywania notatek, pytań i wszystkiego, co jest potrzebne do zrealizowania Twoich zadań. Przez lata sprawdzałem różne rozwiązania i według mnie jest tylko jedno warte polecenia – Nozbe.

Nozbe - Po prostu działaj skutecznie!

Jest to aplikacja, która przez ponad 10 lat jest rozwijana, aby zapewnić Ci najlepszą wydajność w korzystaniu z metodologii GTD. Stworzona przez Michała Śliwińskiego, który jest również wydawcą Productive! Magazine, podcastu Productive! Show, twórcą kursu oraz autorem książki 10 kroków do maksymalnej produktywności. Poza tym jest założycielem jednej z niewielu firm w Polsce, która osiągnęła globalny sukces, nie posiadając żadnego biura! Tak, tak. W Nozbe wszyscy pracują zdalnie z różnych zakątków świata. Nie tracą czasu na dojazdy i stanie w korkach, dzięki czemu mogą być o wiele bardziej produktywni.

Jak widzisz, lista rzeczy, którą ogarnia Michał Śliwiński jest ogromna, a to nawet nie połowa wszystkich rzeczy, które znajdziesz na jego blogu i nie tylko. To pokazuje jedno – ten człowiek doskonale wie, czym jest produktywność 🙂

Żebyś mógł zacząć swoją przygodę z Nozbe, wystarczy że pobierzesz aplikację klikając w ten link. Dzięki temu dostajesz pierwsze 30 dni ZA DARMO!

Aplikacja jest dostępna na każdą platformę. Niezależnie czy do dyspozycji masz komputer, tablet, telefon wszędzie masz swoje zadania pod ręką.
O tym, jak używać Nozbe w praktyce, napiszę niedługo osobny post.

Aplikacja jest prosta w użyciu, a jednocześnie jej możliwości są potężne. To dla tego, używają jej również najbardziej produktywni ludzie na świecie, których rekomendacje znajdziesz na stronie nozbe.com.

Zanim zaczniesz z niej korzystać, koniecznie przeczytaj książkę Davida Allena. Ponieważ nie jest to zwykła lista TODO, jakich pełno w internecie. Jest to doskonałe narzędzie do skutecznego wdrożenia metodologii Getting Things Done w Twoim życiu i biznesie.

Czytałeś już książkę? Masz doświadczenia z zastosowaniem GTD? Może zacząłeś ją stosować bez wcześniejszej lektury i nie wiesz dlaczego nie działa? Podziel się swoimi wrażeniami, zostawiając komentarz pod tym postem. Chętnie pomogę Ci zastosować tę wiedzę, byśmy wspólnie mogli Czuć się, Wyglądać i Żyć #Lepiej.

Życzę Ci osiągnięcia maksymalnej produktywności i świętego spokoju w życiu oraz biznesie.

Inne książki o produktywności, które warto znać

Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć — Gary Keller

Esencjalista — Greg McKeown

Fenomen poranka. Jak zmienić swoje życie — Hal Elrod

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach pokazujących jak zarabiać dodatkowe pieniądze i oszczędzać na produktach codziennych.
Nikomu nie ujawnię Twojego adresu!

Twoje imię
Twój adres E-mail
  • Zapowiada się naprawdę ciekawie, chętnie sięgnę po tą książke

  • Słuchałam wywiadu z Allenem, chętnie więc sięgnę po książkę.

  • Książkę przeczytaliśmy już kilka razy! Dużo konkretów!

  • To była chyba pierwsza książka z zakresu zarządzania czasem, po jaką sięgnęłam. Bardzo lubię w niej to, że konkrety ją wręcz rozsadzają. To nie jest książka, która ma zmotywować do działania – ona dokładnie pokazuje, jak działać. Od razu.
    A zasada „2 minut” zmienia życie. Serio.